GreenStarin tarina

Vaikka GreenStar onkin itsenäinen konsepti ja liikeidea, sen syntymää on mahdotonta kuvata kertomatta olosuhteista, joissa se syntyi.

GreenStarin toimitusjohtaja Kristian Ikonen on joensuulaisen hotelli- ja ravintola-alan yrittäjän Reijo Ikosen poika. Reijo Ikosen yritys aloitti toimintansa jo 1960-luvulla.

Menneinä aikoina hotelli- ja ravintola-alalla toimittiin usein melko tehottomasti ja tuhlailevasti, oli kyse sitten ruokahävikistä, rakennusten kunnosta tai työnteon prosesseista. Reijo Ikonen oli tässä poikkeus: luonnonmukaista ja säästeliästä elämää arvostavana ihmisenä hän kehitti parempia toimintamalleja, kohensi suunnittelua ja puuttui ylenpalttiseen tuhlailuun. Näillä keinoin liiketoiminta jatkui menestyksekkäänä läpi 1980-luvun ja selvisi 1990-luvun lamastakin.

 

Mutta tehokkuudella oli kuitenkin rajansa.

Tässä ympäristössä Kristian Ikonen vietti lapsuutensa ja nuoruutensa, eikä hänestä alun perin pitänyt hotellialan yrittäjää tullakaan. Vasta vuosia myöhemmin, sukupolvenvaihdoksen tullessa ajankohtaiseksi, hän alkoi pohtia asiaa tarkemmin.

GreenStar-idean syntyä edeltävät keskustelut Ikosten perheessä liittyivät hotellialan rakenteellisiin ongelmiin. Pelkkiä toimintatapoja viilaamalla ja kosmeettisia muutoksia tekemällä hotelleja oli mahdollista parannella vain tiettyyn rajaan asti. Sen jälkeen vastaan tuli rajoituksia, esimerkiksi rakennusten pitkät vuokrasopimukset, joihin ei esimerkiksi energiatehokkuutta parantavaa remonttia ollut mahdollista jälkeenpäin laittaa.

Hotelliala selvästi kaipasi uudistusta, jos katsoi asiaa ihmisten tarpeista tai ympäristön näkökulmasta käsin.

Elettiin 2000-luvun alkua, kun ensimmäiset muistiinpanot kirjoitettiin ylös.

 

Pitäisi luoda hotelli:

  • Jonka suunnittelun lähtökohtana olisi se, mitä hotellivieraat oikeasti haluavat – mielellään niin, että jokaisella olisi mahdollisuus valikoida palvelu omien tarpeidensa mukaan.
  • Jonka vaikutus ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan olisi positiivinen, ei negatiivinen. Tämän saavuttamisessa oleellisessa roolissa olisivat jokaisen hotellin paikalliset kumppanit.
  • Joka säästäisi luontoa, energiaa ja rahaa samaan aikaan, minkä ansiosta saman majoituksen tason voisi tarjota asiakkaalle halvemmalla kuin muualla.
  • Jossa uutta teknologiaa hyödynnettäisiin kaikkien näiden asioiden saavuttamiseen.

Näin syntyi GreenStar.

Kristian Ikonen perusti hotelliketjun samaan aikaan, kun vanhassa yrityksessä puuhattiin sukupolvenvaihdosta. Reijo Ikonen siirtyi eläkkeelle ja perhe luopui vanhasta hotelli- ja ravintolatoiminnastaan, jotta veljekset voisivat keskittyä yksinomaan GreenStariin. Myöhemmin Kristian Ikosesta tuli hotelliketjun toimitusjohtaja ja pääomistaja.

Kun ensimmäinen hotelli Joensuussa avasi ovensa vuonna 2008, ympäristö- ja ilmastoasiat eivät olleet pinnalla lainkaan sillä tavalla kuin nyt. GreenStariin ei sisäänrakennettu ympäristöystävällisyyttä asiakkaiden saamiseksi – asiakkaita varten oli kehitetty paranneltu palvelukokonaisuus ja fiksumpi hinta. Vuosien kuluessa se tuli tietyllä tavalla tekijöilleenkin yllätyksenä, miten ajankohtaiselta GreenStar alkoi 2010-luvulle tultaessa tuntua.

Vaikka konsepti on nyt ehditty jo moneen kertaan todistaa toimivaksi, GreenStar ei kuitenkaan tule koskaan täysin valmiiksi. Alkuperäisten arvojensa mukaisesti GreenStar haluaa olla mukana luomassa parempaa tulevaisuutta sekä yhteistyössä muiden kanssa että omaa toimintaansa kehittämällä.