Voiko hotelliaamiainen olla samaan aikaan terveellinen ja maukas, entä miten sen ympäristöä kuormittavaa ruokahävikkiä voi ehkäistä? Meillä on jotakin ajatuksia.
Sekä mediassa että sosiaalisen median kanavilla keskustellaan silloin tällöin, miten hotelliaamiaisen ruokahävikki vaikuttaa ympäristöön ja ilmastoon.
On todella hyvä, että hotelliaamiaisen ruokahävikki kirvoittaa keskustelua!
Kun ruokaa jätetään syömättä, kaikki sen valmistamiseen käytetyt resurssit menevät hukkaan ja valmistamisen aiheuttama hiilidioksidi on päästetty ilmakehään turhaan. Kuluttaja on koonnut EU:n ja Luonnonvarakeskuksen faktoja:
- Noin kolmasosa maapallon viljelyskelpoisesta maasta käytetään sellaisen ruuan tuotantoon, joka lopulta jää käyttämättä.
- Arvioiden mukaan noin kolmannes ihmisten kulutuksen aiheuttamasta ympäristökuormasta syntyy pois heitetystä ruoasta.
- Suomen ravintola-alan ruokahävikki on 75–85 miljoonaa kiloa vuodessa. Suurin osa siitä koostuu linjastoruokailujen tarjoilutähteistä ja ylivalmistetusta ruoasta, joita ei voida hyödyntää uudelleen.
Viimeisenä mainittu fakta on tärkeä: Vaikka ruokahävikkiä syntyy myös ihmisten lautasilta, sen osuus on vain 4–8 %. Suurin osa sen sijaan on sitä ruokaa, joka jää notkumaan noutopöytiin tai jota ei edes välttämättä ehditä laittamaan tarjolle, vaikka se on valmistettu. Onneksi erilaiset hävikkiruokapalvelut kiinnostavat ihmisiä yhä enemmän auttavat tässä.
Toisin sanottuna: kuluttajien syyllistäminen lautasille jätetystä ruoasta on huomion kääntämistä hyvin pieneen osaan ravintola-alan – ja sitä myötä myös hotelliaamiaisten – ruokahävikistä. Suurimman osan aiheuttaa ravintolan oma toiminta.
Mitä asialle sitten voisi tai kannattaisi tehdä? Hyvä lähtökohta on mielestämme ottaa askel taakse päin ja tarkastella asiaa hotellivieraan itsensä näkökulmasta.
Millainen oikeastaan on hyvä hotelliaamiainen?
Tähän on varmasti vastauksia niin paljon kuin on ihmisiäkin. Yksi tykkää pekonista, toinen puurosta. Kolmas ei saa alas kuin kupin mustaa kahvia. Neljäs on valmis aamusella syömään vaikka koko ruokaympyrän.
On toki ymmärrettävää, että hotelli haluaisi tarjota kaikille juuri heidän haluamansa aamupalan, eli toisin sanottuna laittaa kaikkea mahdollista tarjolle. Tällä konstein valikoima on kuitenkin väistämättä niin suuri, että ruokaa heitetään joka aamu suuria määriä pois.
Lisäksi eri vaihtoehdoista notkuvat seisovat pöydät rohkaisevat aamiaisvieraita keräämään lautasensa tarpeettoman täyteen. Ja on melko loogista, että epäterveellisten vaihtoehtojen laittaminen tarjolle lisää – epäterveellistä syömistä.
Tämä ”kaikille kaikkea ja vielä vähän lisää” on vanhan maailman kaikuja. Hotelli- ja ravintola-alalla on pitkät juuret vanhakantaisessa, nopeisiin nautintoihin ja ylenpalttisuuteen perustuvassa luksus-ajattelussa, jossa ei ole tilaa ympäristön tai terveyden kokonaisvaltaiselle huomioimiselle.
Ehkä hotelliaamiaisen voisi kuitenkin jo päivittää nykyaikaan? Lopulta perusresepti on varsin yksinkertainen. Hyvä hotelliaamiainen tarjoaa niitä asioita, joita suurin osa aamiaisella haluaa (ja huomioi allergikkojen erityistarpeet). Se koostuu laadukkaista ja terveellisistä ruoista, käynnistää päivän ja auttaa jaksamaan.
Mitä suurin osa sitten aamiaisella haluaa? Suomen kontekstissa tätä on kartoitettu muun muassa yli tuhannen vastaajan kyselytutkimuksella vuonna 2014 (Suomalainen aamu).
Suomalaisen aamiaiskattauksen TOP 6:
- Kahvi tai tee (77 %)
- Voileipä (75 %)
- Jugurtti tai viili (38 %)
- Puuro (36 %)
- Hedelmät tai marjat (33 %)
- Tuoremehu (28 %)
Näiden toteuttaminen ei vaadi kokonaista salillista erilaisia noutopöytiä. Ja jos raaka-aineet ovat maukkaita ja laadukkaita, lautaselle saa silti koottua monipuolisen, terveellisen ja herkullisen kokonaisuuden. Hyvä mieli tulee kaupan päälle: tällainen tavallinen, hyvä ja oikein mitoitettu aamiainen ei kuormita ilmastoa tai ympäristöä kohtuuttomasti.
Miten hotelliaamiaisen ruokahävikki pienenee?
Nappaa 4 vinkkiä hotelliaamiaisen kehittämiseen
Yhteenvetona haluaisimme vielä tuoda esiin tämän vinkkilistan. Suosittelemme sitä kaikille hotelleille, jotka haluavat pienentää aamiaistarjoilunsa ympäristö- ja ilmastokuormaa.
- Saatavilla olevien erilaisten vaihtoehtojen määrää voisi vähentää ja panostaa määrän sijaan valikoiman laatuun. Hyvä aamupala on terveellinen, ravitseva ja maukas. Ei välttämättä ylenpalttinen.
- Ruokaa ei kannata laittaa tarjolle massiivisia määriä kerrallaan. Tämä auttaa asiakkaita huomioimaan myös oman annoskokonsa lautasellaan. Silti kaikilla on vapaus syödä vatsansa täyteen.
- Kannattaa kehittää prosessi tai järjestelmä, jossa kunakin aamuna ruokaa tehdään mahdollisimman tarkasti oikea määrä suhteessa aamiaiselle saapuvaan asiakasmäärään, eli ei varmuuden vuoksi aina liikaa. Asiakkaalle voi antaa esimerkiksi alennusta, jos hän ilmoittaa aamiaistarpeestaan etukäteen. Hotellille tuo alennus kompensoituu pienentyneen ruokahävikin luomina säästöinä.
- Take away -aamiaisvaihtoehdon lanseeraaminen on asiakkaille kätevää, ehkäisee ruokahävikkiä ja on hotellille kustannustehokasta.
Bonusvinkki: Suosi lähiruokaa – se on puhdasta, maukasta, terveellistä ja ympäristöystävällistä.
GreenStar-hotelleissa satsaamme ympäristöystävälliseen ja maukkaaseen aamupalaan. Tai jos et halua aamupalaa lainkaan, et myöskään maksa siitä.